Zoeken
  • Human Reset Retreat

Als Je De Oorlog Maar Wint

Bijgewerkt: jan 20

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen. Lekker! Een nieuw jaar staat voor velen gelijk aan een nieuwe start en goede voornemens oftewel 'van plan zijn om iets te gaan doen'. Veel gehoorde voornemens voor het nieuwe jaar zijn: ‘Dit jaar ga ik het heel anders aanpakken’ ‘Ik ga 3 keer per week sporten’ ‘Op doordeweekse dagen ga ik niet meer drinken’ enzovoort. Deze plannen zijn leuk, maar er blijft maar al te vaak niet veel van over. Volgens statistieken, houden ze ongeveer een week staand. Dat geeft een gevoel van falen en balen. Meestal tegen de 3e maandag van de maand januari is het leeuwendeel van de voornemens in duigen gevallen en vallen we lekker mee in het gat der teleurstelling.

Ik heb de voornemens al een tijdje geleden uit het raam gegooid. Wanneer ik iets wil veranderen, dan is het een besluit. Een beslissing staat vaak wat steviger dan een plan. Het woord is krachtiger en daarmee ook het gevoel dat erbij komt kijken. Wanneer je iets besluit, dan kan je ook de manier waarop je dat uitspreekt anders formuleren: ‘Ik pak het dit jaar heel anders aan’ ‘Ik sport 3 keer per week’ ‘Op doordeweekse dagen drink ik niet meer’. Voel je ‘m?

Het helpt heel goed wanneer je een doel stelt en besluit om dat doel te gaan halen. Een doel te kiezen dat bij je past. Wanneer je sportiever het nieuwe jaar door wilt komen en besluit om te gaan trainen voor een halve marathon terwijl je eigenlijk liever op de fiets zit, dan is dat geen handig doel om te stellen. Dan zal het beter zijn, om bijvoorbeeld voor een duinrally op de BMX te gaan trainen. Het is leuker om iets te doen dat bij je past en de kans dat je je doel zult behalen, is simpelweg vele malen groter. Maar wat als je een verstokte roker bent en per 1 januari wilde stoppen? Je kunt je natuurlijk altijd de vraag stellen of roken bij je past. In alle eerlijkheid… is dat zo? Dan kun je de vraag misschien nog anders stellen: waarom past het, aan tabak, omhuld met papier, in de fik steken en de rook die daarbij vrijkomt, inademen, zo goed bij me? Past de rook goed in mijn lichaam? Ja? Ook wanneer je die vraag aan jezelf voor de spiegel stelt, kun je die dan met een serieus gezicht bevestigend beantwoorden? Misschien rook je omdat je er rustig van wordt, voel je je er zekerder door, of is het een gewoon een gewoonte geworden en vind je jezelf verslaafd. In dat geval is er genoeg dat je kunt doen en kun je jezelf andere vragen stellen: Wat maakt me rustig/zekerder wanneer ik rook of hoe maakt het me rustig/zekerder? Wat zal er gebeuren als ik die gewoonte doorbreek? Misschien geeft het je meer tijd, meer lucht, meer smaak, meer reuk? Zou ik de gewoonte kunnen vervangen door iets prettigs als bijvoorbeeld fruit eten, een dansje doen, een vriend(in) bellen, kortom een korte afleiding? Bedenk ook eens situaties waarin je misschien onrustig of onzeker was en niet kon roken. Wat deed je toen? Kleine hulpjes om jezelf te stimuleren je besluit vol te houden. Mocht het dan zo zijn dat je een terugval hebt, geef dan niet op. Ik hoorde onlangs een zin voorbij komen die ik heel krachtig vond: "Misschien dat je deze slag verliest... als je de oorlog maar wint!"

Zet ‘m op!

44 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat