Zoeken
  • Human Reset Retreat

Je Gebuikt Maar 10% van Je Hersenen...


En je kunt nog veel slimmer worden, als je die braakliggende 90 procent weet te trainen. Ook al wordt dit vaak beweerd: daar klopt natuurlijk helemaal niets van en erg jammer voor het geval je nog hyperintelligent hoopt te worden.


Hoe zit het dan wel? Binnen je schedel liggen echt niet hersendelen ongebruikt te wachten totdat je ze een functie toewijst. Elk gebied, elke cel in je brein heeft een functie. Nogal logisch, want als zo’n groot deel van je brein geen functie zou hebben, dan zou je schedelinhoud wel kleiner zijn geweest, toch? Trouwens, als 90 procent inderdaad zinloos braak ligt, dan zou een beschadiging van dat gebied geen invloed hebben op je functioneren en dat heeft hersenletsel wel degelijk.

Zelfs op het oog heel kleine beschadigingen, hebben vaak al verregaande gevolgen. Zolang je geen hersenbeschadiging hebt, gebruik je dus ‘gewoon’ 100 procent van je hersenen. Natuurlijk niet de volle 100 procent op exact hetzelfde moment, want sommige functies staan maar af en toe 'aan'. Als je hardloopt is je brein drukker met motorische vaardigheden, dan wanneer je ligt te slapen en de aansturing van je vitale organen staat natuurlijk altijd 'aan'.

Begrenzer van je brein en lijf.

Volgens David Goggins, van het boek 'Can't hurt me', gebruiken we maar 40% van ons maximale vermogen. Hij noemt dit de 40% regel. Toegepast in sport, zou dat op het volgende neer komen: Wanneer je iedere dag 2 km loopt, loop er dan per week eens 2 km bij. Het hoeft echt niet 'die hard'. Na 4 weken loop je dan 8 km. In theorie zou je binnen 6 maanden, een marathon lopen. 

Wanneer je, in het dagelijks leven, bijvoorbeeld een moeilijk gesprek moet voeren met een collega of vriend/partner, bedenk dan van tevoren waar je heen wilt met je verhaal en vooral wat je ermee wilt bereiken. Wanneer je van tevoren besluit niet 'met minder genoegen te nemen', bedenk dan dat je vanwege jouw 'ingebouwde en onbewuste begrenzer' misschien maar 40% uit het gesprek haalt. Ontkoppel dus die begrenzer en beweeg mee in het gesprek. Het zou namelijk zomaar kunnen dat jouw begrenzer je remt in creatief meebewegen in het gesprek, waardoor je misschien onredelijk of ongeduldig wordt en het gesprek zonder overwogen sturing laat crashen in een teleurstelling. Je kunt ook met interesse en het stellen van vragen je doel bereiken. Vraag bijvoorbeeld wat hem of haar tot dit besluit heeft doen komen, waarom dit inzicht is ontstaan, hoe het zou zijn geweest wanneer zus-of-zo zouden hebben plaatsgevonden etc. Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar je begrijpt dat je dit op alle facetten in je leven zou kunnen toepassen. Wanneer je jouw begrenzer hebt gevonden, dan is het heel leuk om hiermee te spelen. Het vinden van je begrenzer is heel eenvoudig: het is namelijk alles waarvan je denkt dat je het niet beter kunt of als je denkt het maximale al uit jezelf te hebben gehaald. Grenzen verleggen is naast nuttig ook hartstikke leuk! Het doorbreken van jouw begrenzer maakt je niet alleen fysiek een krachtiger persoon, je zult ontdekken dat je er ook echt veel weerbaarder door wordt en betere prestaties en resultaten zult behalen.  Bron: Quest en David Goggins. 




14 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat