Zoeken
  • Human Reset Retreat

Kleine Stapjes Maken het Grote Verschil

Bijgewerkt: 11 feb 2019

Het begon me een beetje op te breken: leven in een super drukke maatschappij en daardoor nog maar nauwelijks aan mezelf toe komen... 's Morgens de wekker om half zeven, opstaan, douchen, ontbijt voor de kids, deze proberen uit bed te krijgen, ze de deur uit helpen naar school, snel nog vluchtige kus die uiteraard weer snel wordt afgeveegd, deur dicht, tafel afruimen, honden uitlaten en eten geven en dan in de vijfde versnelling naar werk. Aansluitend boodschappen doen, honden uitlaten, koken, eten, huiswerk, samen wat lezen, kinderen naar bed, honden hun laatste rondje en dan eindelijk tijd voor mezelf… Wat ga ik doen? Het is al laat, ben supermoe en wil eigenlijk het liefst naar bed omdat de volgende dag een herhaling gaat zijn van vandaag. Ik kwam nauwelijks toe aan de nieuwe studie waaraan ik begonnen was. Mijn humeur werd er niet beter op, ik werd vaker verkouden en mijn conditie was ook niet meer wat het was. Ik wilde zo graag weer sporten. Ooit sportte ik minimaal drie keer per week. Maar wanneer ging ik dat dan doen? Hoe vaak ik ook tegen mezelf zei: "Het moet anders!" Het ging nooit anders. 


Herkenbaar?


De strijd tegen de tijd blijft altijd een verloren zaak, tenzij je je dag eerder start. Dat ben ik gaan doen en ik kwam erachter dat het nemen van kleine stapjes, hele grote verschillen kan maken. Op heel veel vlakken! Behalve dat mijn humeur, mijn gezondheid en mijn conditie met sprongen vooruit gingen, kwam er ook weer ruimte voor mijn studie, boekte mijn bedrijf betere resultaten en kwam er ook nog eens veel meer rust in mijn hoofd! Ik werd een leukere moeder, ik werd een leuker mens!


Welk voornemen heb jij begin van dit jaar genomen?

- Na de nieuwjaarsborrel, drink ik een maand niet!

- Ik ga stoppen met roken!

- Ik ga drie keer in de week sporten en vijf kilo afvallen!

- Niet meer snoepen en alleen nog maar biologisch eten!

- Ik ga een maand een sapkuur volgen!

Negen van de tien keer, monden gemaakte voornemens uit in een teleurstelling. De doelen zijn mooi, echter te groot gesteld. Het kan ook anders. Kleiner en effectiever. Kleine doelen zijn vaak de aanzet van grote resultaten. Ik heb het gedaan in de vorm van een ochtendritueel. Het vergt wel een beetje discipline, maar als je de ochtend vult met dingen waar je blij van wordt, dan geeft het je een reden om je bed uit te springen!


Mijn ochtendritueel begint met de wekker die tussen vijf en half zes gaat en het drinken van een Super Smoothie. Vervolgens trek ik mijn hardloopkleren aan en ga een rondje met de honden rennen. Sporten hoeft niet lang! Al is het maar tien minuten intensief, dan doe je het echt al heel goed! Daarna niet langer dan vijf minuten lauw douchen. Vervolgens vijf minuten mediteren en een minuut ademhalingsoefeningen. Nee, dat is niet moeilijk en/of zweverig! Er zijn tal van leuke apps te vinden, zoals Headspace, maar dat is een persoonlijke keuze. Dan lees ik een studieboek. Vaak maar een kwartier, tot max een half uur. Wanneer je dagelijks een kwartiertje leest, dan is dat meer dan 90 uur in een jaar! In 90 uur kan je een andere taal leren!

Hoewel sommigen van jullie het tijdstip van ontwaken wellicht wat vroeg vinden, de winst die behaald wordt, is het meer dan waard! Een ochtendritueel als dit is goed vol te houden. Je zult merken dat je tijd over houdt, je fitter voelt, minder vatbaar bent voor griepjes e.d., je een helderder en frisser hoofd hebt en het doet wonderen voor je humeur!

Een vrij en blij hoofd is een absolute must voor een fit en vitaal lijf!!


38 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat