Zoeken
  • Human Reset Retreat

Krijg De Zenuwen!


Wist je dat wij mensen, twaalf paar zenuwen hebben die in de hersenen ontspringen? Van al deze zenuwen springt de tiende zenuw met stip boven alle anderen uit. Een echte krachtpatser: de nervus vagus.

De nervus vagus maakt deel uit van het autonome zenuwstelsel dat je organen reguleert, ook wel het parasympathisch zenuwstelsel genoemd. Vanuit de hersenen kiest het zijn weg langs je keelholte, slokdarm, luchtwegen, het hart, de maag, milt, lever en verschillende slagaders en motorvezels. Deze lange zenuwbaan geeft je gevoeligheid, stimuleert de spieren van de stemholte en helpt bij de communicatie, houdt de ademhaling onder controle, stimuleert de productie van oxytocine (het hormoon dat liefde en moederlijke binding bepaalt), reguleert de functie van de lever en van de pancreas, en ook nog een grappig feit: hij stopt de hik! Na het eten zorgt de nervus vagus ook voor een verzadigd en slaperig gevoel en laat je ontspannen. Daarnaast houdt de nervus vagus ook het immuunsysteem en de vernieuwing van de cellen onder controle. Het is de zenuw die je helpt om stress en angst te bestrijden. Bovendien helpt hij je genieten! Hoe fijn is dat?


Weinig mensen zijn zich bewust van deze powerbank. Mensen houden zich over het algemeen meer bezig met prikkels van buitenaf, dan dat ze intuïtief luisteren naar hun eigen lichaam. Door een heel simpel uit te voeren oefening kan je je nervus vagus ‘wakker maken’ en houdt je hem blij!

  1. Ga liggen en zorg ervoor dat je hoofd wat lager ligt dan je voeten. 

  2. Leg een koele, vochtige doek op je voorhoofd.

  3. Adem, gedurende zes seconden, in door je neus. 

  4. Vul je buik met lucht. Hou de lucht gedurende zes seconden vast, terwijl je de buik aanspant.

  5. Adem nu diep uit, gedurende zeven seconden. Je pompt je buik op, terwijl je tegelijkertijd je lippen samenperst alsof je een kaars uitblaast (dit is de beste manier om de nervus vagus te verbinden met zuurstof en te activeren).

  6. Herhaal deze oefening zeven keer.

  7. Om te eindigen, ga je langzaam weer zitten. Wacht nog vijf minuten voordat je gaat staan en drink vervolgens een glaasje water.

Wat ook een ware weldaad is voor je nervus vagus, is het nemen van een koude douche! Koude prikkels zijn ware activisten en zullen ertoe bijdragen dat jouw immuunsysteem een flinke boost krijgt!

Met bovenstaande ademhalingstechniek (en een koude douche) zal je veel belangrijke lichaamsfuncties opnieuw activeren en je als herboren voelen!



44 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat