Zoeken
  • Human Reset Retreat

Lekker, Zo'n Duik in Koud Water!

Het was een lekkere zondag. Ik had een gezellige meidenavond gehad met mijn dochters Roos en Robin. Niet te laat naar bed, maar wel tegen mijn eigen regels in, de volgende ochtend een beetje uitgeslapen. Zo kwam het dat de sapcentrifuge pas om 09:00 op volle toeren aan het draaien was. Mijn oudste, Roos, drinkt braaf mijn groente/fruit experimenten. Mijn jongste, Robin, waagt een verplichte poging, maar kan het niet wegkrijgen en draait zich nog even om. Robin is geen ochtendmens!

Ik had mijn hardloopkleding al aan en hondje Bailey stond blij in afwachting te kwispelen. "Ga je doen?", vroeg Roos. "Lijkt me duidelijk", zei ik. "Ga je mee?". 

Roos trok een zuur gezicht, maar trok toch haar sportkleding aan! En zo gingen we met een beginners training op pad. 5 Minuten rennen, 1 minuutje lopen, 5 minuten rennen, 1 minuutje lopen, tot er een halfuur voorbij was. We liepen uit langs de kade alwaar we onze buurjongen tegen kwamen. Onze buurjongen is een bekende zanger. Eentje die menig meisjeshart sneller laat kloppen met zijn zoetgevooisde stem. Eentje waar Roos haar liefdesleven soms mee opfleurt. We hadden het heet (van het hardlopen natuurlijk). Ik blufte: "Nemen we een duik?" "Tuurlijk!", zei Roos. We liepen naar de steiger, gevolgd door de buurjongen. "Duik je mee?" "Yep!" zei de buurjongen. En zo geschiedde dat we met een grote duik het koude water in plonsden. Roos en ik zwommen rustig achter de kermende buurjongen naar het trappetje, klommen weer op het droge en voelden ons best wat stoer! 

Dit voelde goed! Dit vraagt om herhaling! En zo geschiedde, dat vanaf die dag Roos en ik iedere dag in de zijtakken van het IJ plonsen. Mijn hardloopmaatje moest er ook aan geloven en zelfs mijn lieve man (een extreme koukleum) duikt nu braaf iedere dag mee! En met plezier! Want na de duik voel je je een winnaar en voel je je geweldig in je lichaam!  Na een koude duik begint je dag met een opgeladen batterij.

Hoe werkt het precies?

Wanneer je het koude water ingaat, breng je je lichaam in een extreme stress situatie. Alles wordt in werking gezet om het lichaam te redden van de kou en maakt stresshormonen aan (adrenaline en cortisol) en je hartslag gaat omhoog. Nadat je in het koude water bent geweest, scheidt het lichaam allemaal fijne stofjes af (dopamine, endorfines en DMT). Deze stofjes zorgen ervoor dat je een rustig en gelukkig gevoel krijgt zodra je weer op het droge bent. In koud water zwemmen geeft je een betere doorbloeding en het is een serieuze work-out voor je cardiovasculaire systeem. 

Zwemmen in koud water heeft ook een positief effect op de stofwisseling. De kou dwingt je lichaam warmte te produceren en daardoor versnelt de stofwisseling.  Let na het zwemmen op het volgende:

- blijf uit de wind.

- douche met lauw water om langzaam op te warmen en draai zeker niet naar het maximum!

- drink iets, bijvoorbeeld lauwe thee.

- geleidelijk opwarmen, dus niet meteen voor de verwarming of haard gaan zitten.

- voel je een held!

Misschien een geruststelling: alle koud-waterzwemmers vinden het water koud. Er is niemand die zonder iets te voelen gewoon het ijskoude water induikt. 

Ademhalingstechniek volgens de Wim Hof methode Doe de volgende ademhalingsoefening voordat je een duik neemt en je zal de kou beter kunnen trotseren! Ga plat liggen en adem 30x krachtig in vanuit je buik. Na de 30e keer adem je uit en houd je de ademhalingsprikkel vast zo lang als comfortabel voelt. Dan adem je de eerste ademteug volledig in en houd deze ongeveer 30 seconde vast. Herhaal de sessie 3x. 

Belangrijk!

Mensen met hartklachten en klachten aan schildklier of nieren, doen er goed aan om contact op te nemen met een arts alvorens in koud water te duiken


35 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat