Zoeken
  • Human Reset Retreat

Doe Jezelf een Plezier, Ga Naar Buiten

Bijgewerkt: 11 feb 2019

Dit weekend was ik samen met mijn vriend en hond met de tent eropuit. Toevallig las ik in de Nieuws-app dat winterkamperen helemaal in is. Ik wist niet dat we trendsetters waren! Vrienden verklaren ons vaak voor gek. "Met dit weer?", vragen ze dan. Ja, met dit weer! Regen, sneeuw, het maakt ons niet uit. Goede, warme kleding, een warme slaapzak, een schaal om vuur in te maken en op te koken en wij zijn gelukkig. Al is het maar een nachtje, het doet werkelijk wonderen met je hoofd. Deze komt na een drukke week, helemaal tot rust! Er zijn namelijk flink wat onderzoeken die aantonen dat buitenlucht en natuur positieve impact hebben op je grijze kwab.

Denk aan je prefrontale cortex

De regelpiloot van je hersenen heeft het maar druk. Die verdient af en toe wat rust. Volgens dit onderzoek en cognitief psycholoog David Straye, komt dit hersenonderdeel eindelijk een beetje tot rust als het de natuur ingaat. Zo zag hij in een test, dat studenten vijftig procent beter presteerden in creatieve opdrachten na slechts drie dagen backpacken. Alsof de natuur een soort ruitenwisser is die je voorruit weer helemaal schoon veegt. Kom je er dus even niet uit? Maak een boswandeling!


Alleen al natuur zien, doet goed

Natuur is zo sterk, dat alleen het zien ervan, goede effecten heeft. Zo bleek uit onderzoek van de Universiteit van Glasgow dat er veel minder ziekte was in groene omgevingen – of mensen er nou gebruik van maakten of niet. Patiënten in het ziekenhuis met een goed natuurlijk uitzicht herstellen sneller, kinderen op school presteren beter en het kan zelfs leiden tot minder geweld in gewelddadige buurten. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verlagen van stress. Als je stresshormonen, ademhaling, hartslag en zweet meet, zien we dat korte doses van natuur of zelfs al foto’s van de buitenwereld mensen kunnen kalmeren en hun prestaties verbeteren. In Zweden zag dokter Matilda van den Bosch, dat na een stressvolle wiskundetoets de hartslag van mensen veel sneller terug naar normaal ging, als ze in een 3D-kamer met beelden en geluiden van de natuur zaten, dan als ze in een ‘gewone’ kamer zaten. Nog meer bewijs zagen we in Japan, waarbij onderzoekers, mensen of door het bos of door de stad lieten wandelen. De boswandelaars zagen een vermindering van zestien procent in het stresshormoon cortisol, twee procent vermindering van de bloeddruk en vier procent vermindering van de hartslag.


Het werkt niet alleen tegen de stress

Recente studies van de Stanford Universiteit laten zien dat zo’n vijftig minuten wandelen in een stadspark niet alleen zorgt voor een betere stemming bij mensen, maar dat hun geheugen en aandacht erop vooruit ging. Bij negentig minuten kan het zelfs helpen tegen depressie. In Finland kwamen ze erachter dat mensen positieve gevoelens en psychologisch herstel aangaven na slechts 15 minuten in een park of bos zitten. Een beetje wandelen erbij maakte het nog beter.

Doe jezelf een plezier, ga naar buiten

In een tijd waarin afzondering van de natuur steeds normaler wordt, zien we juist dat connectie zo belangrijk is. Mensen onderschatten wat de natuur en de buitenwereld met je doet. Televisie, shoppen en je smartphone maken je niet gelukkiger. Het is de natuur waarin we zijn geëvolueerd. Dus pak eens vaker de fiets in plaats van de bus en neem de route door het park of het bos. Ga eens in het weekend naar de zee of maak een flinke boswandeling. Ik beloof het je, het zal je goed doen.

Bron onderzoek: ondertussen.nl




7 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat