Zoeken
  • Human Reset Retreat

Ochtend- of Avondmens?

"Nee! Laat me met rust!" Dit zijn vaak de zoetgevooisde woorden van mijn jongste dochter, wanneer ik haar in de ochtend wek. Ontbijt op bed naar keuze met verse jus mag niet baten. Vroeger was ik zelf niet veel anders. Ik heb mijn moeder heel wat onaardige woorden naar haar lieve hoofd geslingerd, terwijl ze daar stond, naast mijn bed met een kopje thee in haar hand en twee biscuitjes. Het gekke is, is dat het verleden zich gewoon herhaalt.

Eigenlijk weet ik heel goed waarom het humeur van Robin niet te harden is na het ontwaken. Dezelfde reden als waarom mijn humeur vroeger niet te harden was en waarom dat eigenlijk nog steeds zo kan zijn.

Te vroeg opstaan, volgens de biologische klok. Een avondmens heeft meestal eerder een ochtendhumeur dan een ochtendmens. Dat klinkt logisch en dat is ook logisch, want het cortisolniveau stijgt 2 à 3 uur voordat iemand wakker wordt. Dan is het niveau hoog en heb je voldoende energie om op te staan.

Wanneer je (te) laat naar bed gaat (zoals dat vaak bij mijn kinderen gebeurt en vroeger ook zeker bij mij) en dan vroeg op moet staan om naar school of werk te gaan, dan is je cortisolniveau eigenlijk gewoon nog te laag.


Dan heb je ook nog het verschijnsel ‘ochtend- en avondmens’. Ochtendmensen hebben een ritme dat meestal korter is dan 24 uur. Ze staan redelijk vroeg op, zijn vaak meteen actief en gaan vaak vroeger naar bed. Het ritme van avondmensen is vaak langer dan 24 uur. Zij starten de dag graag wat later en komen in de loop van de dag pas echt in actie als de hormoonhuishouding een beetje op pijl is.


Ik was (en ben eigenlijk nog steeds) een typisch avondmens. Voor mijn kinderen moest ik vaak vroeg op en voor mijn vroegere werk ging ik vaak laat naar bed. De middag was vaak mijn 'vijand'. Mega dip tussen 13u en 16u. Vaak loste ik dat op door een middagdutje, maar dan was ik zo moe, dat het vaak een te lang slaapje werd en het zijn doel voorbij schoot. Taken bleven liggen, wat weer stress opleverde. Powernapjes daarentegen; niks mis mee! Prima juist! Nu speelt dat gelukkig niet meer. Hoe ik dat heb opgelost? 

Wie moeilijk wakker wordt, moet ’s ochtends zo snel mogelijk in beweging komen. Wie wakker wilt blijven, mag niet stilzitten.


Constante bewegingen zoals lopen, zetten je hele systeem aan.

Wie de klok wilt verschuiven, maakt hiervan slim gebruik. ’s Avonds rust nemen en

’s ochtends vroeg bewegen, helpt de nachtuilen eerder uit bed te komen en vroeger in te slapen. Vroege vogels die het ’s ochtends rustig aan doen en tot laat in de nacht blijven bewegen, blijven ook gemakkelijker wakker.

Sporten helpt ook. Volgens een Deens onderzoek, uit 2016 aan de universiteit van Aarhus, zorgen intensieve sportsessies aan het begin van de dag voor meer adrenaline in het bloed. Deze adrenaline stroomt na afloop nog uren door de aders. Zo hoef je geen ochtendmens te zijn om je dag fris te starten en val je eerder in slaap.

Uiteraard tellen het aantal slaapuren ook mee. Zo af en toe een korte nacht kan best, maar een gemiddelde nachtrust van 7 uur houdt het slechte humeur ook beter buiten de deur. 



53 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat