Zoeken
  • Human Reset Retreat

Stress Test

Alles liep in het honderd. Het leek wel een dominospel. Een aaneenschakeling van tegenslag. Mijn jongste dochter had een slaapfeestje (wie de naam 'slaapfeestje' heeft bedacht, mag zich nog eens achter de oren krabben).


De volgende ochtend (zondag) begon al lekker, omdat mijn wekker nog op een doordeweeks tijdstip van ontwaken stond. Om 05:00 stipt, klonk het alarm in mijn oren. Lekker na zo’n rumoerige nacht... Klaarwakker, maar ik kon weinig doen. Niet sporten, want weggaan met een woonkamer vol klein grut is niet verantwoord. Ook niets huishoudelijks vanwege hetzelfde grut dat pas ruim na middernacht in slaap was gevallen. Te moe voor een studieboek en te wakker voor slaap. Twee uur lang liggen lummelen met Facebook, Instagram en de NOS app om vervolgens uit bed te stappen om de kinderen, die alweer wakker werden, te begroeten en van roomservice te voorzien.


Na het ontbijt gingen we met de kids naar ons paard om vervolgens naar een trampoline-hal te gaan waar we een arrangement hadden besproken om 13:30. Strakke planning. De rust bewaken bij de paarden bleek erg lastig. Er lag een voetbal en ondanks mijn uitleg hoe te gedragen bij paarden, werd er druk gegild, geschreeuwd en gevoetbald. Mijn hartslag ging flink omhoog. Daarna leek het goed te gaan. Redelijk op tijd weer in de auto op weg naar het springparadijs. Op advies van de routeplanner gingen we op pad. Helaas... de routeplanner had niet voorzien dat er wegwerkzaamheden op de route waren. We moesten omrijden en weer omrijden en weer... Het werd duidelijk dat we niet op tijd zouden komen. Springparadijs gebeld en gelukkig kon ons tijdslot met een half uur worden verzet. Echter, ik moest ook werken om 16:00, maar gelukkig ook hier een aardige klant die kon schuiven met de tijd. Opgelost! Maar nee... hoe we ook reden, we bleven in rondjes rijden. De kinderen trokken het niet meer en ook ik zat ondertussen peentjes te zweten met een hartslag die niet meer te tellen was. Het nieuwe tijdslot gingen we ook niet meer halen. Een uur na de oorspronkelijke tijd van geplande aanvang, arriveerden we op onze bestemming. Pfiew! De werknemers van het springparadijs waren meer dan aardig en er kon gewoon een uur gesprongen worden. Kids blij! Mooi, ik kon een uurtje werken. Er moesten dringend een aantal mails de deur uit. Laptop was mee. Geen internet…. Mijn haren rezen omhoog. Aaarghhhh!!!! Enfin, uurtje voorbij en racen naar huis. Kinderen afzetten op het afhaaladres bij paps en ik snel omkleden en naar de praktijk. Vanaf toen ging alles gelukkig weer relaxed. Maar jeetje…wat een STRESS!

Langdurige stress is erg ongezond, dat is een bekend gegeven. Met deze simpele test kom je er snel achter waar je nu staat.

  1. Ik voel me vaak moe, ook al heb ik genoeg slaap gehad. ja/nee

  2. Ik ben vergeetachtig. ja/nee

  3. Ik ben geïrriteerd en val uit tegen mensen. ja/nee

  4. Ik heb slaapproblemen omdat ik pieker. ja/nee

  5. Ik ben vaker ziek dan vroeger. ja/nee

  6. Ik raak vaker betrokken in conflicten. ja/nee

  7. Mijn werk lijdt onder hoe ik me voel. ja/nee

  8. Ik kan me niet meer concentreren om mijn werk als voorheen. ja/nee

  9. Ik zie er tegenop om naar het werk te gaan. ja/nee

  10. Ik pieker over mijn werk gedurende mijn vrije tijd. ja/nee

Wat kan je zelf doen?

  • Als je stressklachten hebt, dan is het belangrijk om daar iets aan te doen. Denk niet dat het vanzelf weer overgaat. Als je niets doet, worden je klachten alleen maar erger.

  • Schrijf op wat bij jou stress veroorzaakt. Wat kost veel energie en wat kan je daar aan veranderen?

  • Schrijf ook op waar je energie van krijgt.

  • Maak een onderscheid in dingen die ‘nu’ moeten gebeuren en dingen die best nog even kunnen wachten.

  • Ga na of het realistisch is wat u van uzelf vraagt. Niemand is perfect.

  • Werk kleine zaken zo snel mogelijk af. Doet je dat niet, dan stapelen ze zich op en blijft je eraan denken.

  • Doe een ding tegelijk en neem daar de tijd voor. Haasten maakt moe.

  • Stel grenzen voor jezelf en zeg ‘nee’ als het je teveel wordt. Zorg dat je dit durft.

  • Beweeg iedere dag. Al is het maar 10 minuten intensief. Bewegen is goed om stress kwijt te raken.

  • Zorg voor ontspanning en rust.

  • Zorg ervoor dat je voldoende slaapt, gezond eet, niet teveel koffie en alcohol drinkt. Roken is ook niet aan te bevelen.

  • Probeer een vast dagritme aan te houden.

  • Accepteer dat soms zaken in uw leven niet lopen zoals u graag zou willen.

Dit lijkt makkelijk en de grap is… dat is het ook! Oefening baart kunst en een relaxt brein help om betere beslissingen te nemen en een vrijer leven te leiden!


50 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat