Zoeken
  • Human Reset Retreat

Voeding Waar je Brein van Smult


Het brein is mega boeiend. Er valt nog zoveel over te leren en we weten nog zoveel niet. In het kader van mijn aankomende sapvasten, wat natuurlijk geheel in het teken van goede voeding staat en het effect van voeding op het brein, vertel ik graag iets over het brein die we wel weten.

In tegenstelling tot andere lichaamscellen die zich steeds vernieuwen, gaan hersencellen een leven lang mee. Des te belangrijker om er goed voor te zorgen.

“Voeding beïnvloedt ons brein op de korte- en lange termijn.”

Iedereen kent de behoefte aan koffie bij een energiedip. Wij voelen intuïtief aan dat voeding een effect op onze hersenen heeft. Een ander voorbeeld is de behoefte aan rood vlees bij ijzertekort. Of zin in chocolade wanneer we een tekort hebben aan magnesium. Wist je dat peulvruchten ook een hele goede bron voor magnesium zijn? En dat amandelen, peulvruchten zijn? Een dagelijks handje amandelen is dus top

Op de lange termijn zijn vetten een goed voorbeeld. Onze hersenen kunnen niet zonder de vetten in vette vis, olijfolie, noten en zaden. Die zogenoemde 'goede vetten' beschermen ons brein op de lange termijn tegen aftakeling. Voor velen denk ik al een bekend gegeven. Let echter op met zalm. Eigenlijk kun je stellen dat alleen wilde zalm goed is om te eten. Kweek zit vol troep en antibiotica. Daarnaast wil je ook niet weten onder wat voor een omstandigheden deze vissen leven en dan is 'leven' een groot woord.

Een belangrijk onderzoek onder zesduizend deelnemers van 65 jaar en ouder toonde bijvoorbeeld aan dat mensen die maar weinig omega 3-vetzuren binnenkrijgen 70 procent meer kans op Alzheimer hebben dan mensen die meer omega 3-vetzuren consumeren.

En nee, vet is niet slecht. Ik begrijp de verwarring over wat er nu wel of niet gezond is. Er wordt zoveel geroepen in de media en op het internet. De ene dag hoor je dat eieren slecht voor je zijn en de volgende dag dat ze barsten van de gezonde stoffen. De ene dag maken vetten je dik en ziek, de volgende dag zijn het koolhydraten.

Hoe kan het dat er zoveel onduidelijkheid heerst over voedingswetenschap?  Dat lijkt maar zo. Wetenschappers die zich met neurovoeding bezighouden, zijn het wel degelijk met elkaar eens over wat gezond is voor ons brein. Veel van die studies verschijnen helaas alleen in medische vakbladen. Als ze de weg naar het grote publiek al vinden, komen ze daar vaak in verdraaide of overbelichte vorm aan. Helaas speelt ook marketing een grote rol. Zo worden bepaalde onderdelen uit een studie vaak uitvergroot om een bepaald ingrediënt of product in de schijnwerpers te zetten. Je kunt niet zeggen: "Eet dit en eet dat". Het is het samenspel van diverse voedingsstoffen dat bepaalde voeding gezond maakt voor de hersenen. Het gaat om je hele dieet.

Welk dieet is het best voor ons brein?

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat over het algemeen, het beste 'breindieet' hierop neer komt: veel vezels, seizoensgroenten, fruit en hele granen, voldoende vis, beperkt rood vlees en zuivelproducten. Mijn beste 'breintip' is altijd: blijf uit de buurt van bewerkte voeding zoals witbrood, witte pasta, sauzen, pakjes, zakjes, koek, frisdrank, chips en snoep. Bewerkte voeding is 'breinvijand' nummer één.

Wat kunnen we nog meer doen om onze hersenen fit te houden?

Ook daar zijn al flink wat boeken over geschreven (onder andere door mijn favoriet Erik Scherder). Bewegen! Dat is niet alleen goed voor onze spieren en botten, maar ook voor het brein. Je hersens laten kraken, is ook belangrijk. Blijf jezelf intellectueel uitdagen door bijvoorbeeld nieuwe dingen te leren. Verder: slaap voldoende en beperk stress.

Bron: Neurowetenschapper Dr Lisa Mosconi/Brainfood


36 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat