Zoeken
  • Human Reset Retreat

Zin en Onzin Over Slapen


Slapen moeten we allemaal. Sterker nog, je gaat eerder dood als je niet slaapt dan wanneer je niet meer eet! Het duurt twee weken om uit te hongeren en tien dagen om te sterven door slaaptekort.  Als je lang niet slaapt, gaan je geheugen en je concentratie achteruit. Je maakt fouten, wordt prikkelbaar en slecht gehumeurd. Je lichaamstemperatuur daalt en je wordt vatbaarder voor infecties en ziektes.

 

Wist je trouwens dat als je ‘s avonds binnen vijf minuten in slaap valt, dit betekent dat je slaaptekort te groot was? Het duurt normaal tussen de tien en vijftien minuten voordat je in slaap valt. 

 

Wie overdag wordt blootgesteld aan veel daglicht, maakt 's avonds voldoende van het slaaphormoon melatonine aan. In de winter is blootstelling aan daglicht extra belangrijk. Let op: fel licht in de avond remt de productie melatonine juist af, wat ook gebeurt als je nog laat voor een tv-, computerscherm of op je mobiel zit. Voor een goede nachtrust is het van belang om tenminste anderhalf tot twee uur voor het slapen gaan niet meer te worden blootgesteld aan zogenaamd 'blauw' licht. 

Er zijn nogal wat fabels en feiten over een goede nachtrust.

 

Van te weinig slaap wordt je dikker. 

Feit.  Het blijkt dat met name hormonen de boosdoeners zijn van gewichtstoename. Bij slaapgebrek zorgen de hormonen ervoor dat het hongergevoel aanwakkert en hierdoor heb je last van een onstilbare honger en blijf je dus eten. Bovendien heb je ook minder puf om alle verleidingen van eten te weerstaan als je moe bent.


De uren voor 00:00 tellen dubbel.

Fabel. Als je gewend bent om pas na twaalven te gaan slapen, heb je echt geen slechtere slaap dan wanneer je om tien uur gaat slapen. Dit verhaal is waarschijnlijk de wereld in gekomen omdat de eerste uren van je slaap het diepst zijn. Van deze diepe slaap zou je het meest uitrusten. Daarom zijn ze het meest belangrijk!  


Een powernap maakt juist meer moe.

Fabel. Integendeel, een powernap van vijf tot maximaal dertig minuten is juist zeer goed en werkt verfrissend. Daarnaast zou een powernap de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Wanneer je langer slaapt dan dertig minuten, zeil je in een diepere slaap, waardoor je inderdaad duf kan wakker worden. Waak er ook voor dat je je middagdutje niet na 15:00 doet, want dan kan het zijn dat je nachtrust in gevaar komt.

 

Je krijgt rimpels van weinig slapen

Feit. Door een chronisch slaaptekort ontstaan er fijne lijntjes in de gezichtshuid. Een deel van de normale huidveroudering wordt ‘s nachts weer hersteld en slaaptekort zorgt voor minder hersteltijd. Daarnaast verhoogt een tekort aan slaap het cortisol in het bloed, wat de werking van het huid verstevigende collageen tegenwerkt. Schoonheidsslaapjes zijn dus zeker geen onzin!


Slaap en sport helpen elkaar

Feit: Uit recente onderzoeken blijkt dat er een sterk verband is tussen overdag bewegen en de kwaliteit van slaap. Wie met moeite in slaap valt of een heel lichte slaap heeft, kan de slaap flink verbeteren door minstens vier keer per week twintig minuten te sporten. Een stukje hardlopen, de lopende band in een sportschool of een flink stuk fietsen helpen het beste. Wie beter slaapt, krijgt bovendien meer zin in bewegen, waardoor bewegen en lekker slapen elkaar in stand kunnen houden. Een win-win dus! 

 

Een glaasje warme melk helpt

Feit en Fabel. Het is inderdaad zo dat melk een kleine hoeveelheid triptofaan, een stofje waar je slaperig van wordt, bevat. Echter voor een kalmerend effect moet je ongeveer twee liter drinken. Het meeste van het triptofaan wordt echter tegengehouden door de bloed-hersenbarrière. Wie wat lichte koolhydraten bij de melk neemt, bijvoorbeeld een cracker, maakt het brein ontvankelijker voor triptofaan. Of neem een banaan, waarin zowel triptofaan als koolhydraten zitten. Je zou dan natuurlijk ook een lekkere melk/banaansmoothie kunnen maken. Twee vliegen in een klap! Een warm glaasje melk kan je wel helpen om te ontspannen en geeft je een soezig gevoel.

  

Je hebt pas een goede nachtrust als je in één ruk door slaapt

Fabel. Bij een normale slaap wordt een mens vele keren per nacht wakker. Van deze wakkere momenten ben je je niet altijd bewust. Je maakt vijf cycli van diepe slaap door, die elk ongeveer anderhalf uur duren. Na elke cyclus ontwaak je even en tussendoor zijn er ook nog vele kleine half-wakker momenten.


Als je gaapt ben je moe

Fabel. Het kan ook zijn dat je bloedsuikerspiegel te laag is, of dat je lichaam een zuurstoftekort heeft. Door te gapen zorg je dat er extra zuurstof binnen komt.


Dan nog een weetje: Wist je dat getrek aan het dekbed de grootste ergernis is?

Snurken is een bekend probleem, maar getrek aan het dekbed door de zich omdraaiende partner is de meest voorkomende ergernis, blijkt uit Brits onderzoek. Mensen die op de een of andere manier last hebben van het slaapgedrag van hun partner missen gemiddeld twee uur slaap per nacht!



68 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat