Zoeken
  • Human Reset Retreat

Zorg Voor Je Psoas

De belangrijkste spier van ons gestel: de psoas. De spier die ons romp met onze benen verbindt en sterk op onze emoties reageert. De meesten van ons weten niet eens waar de psoas major of de grote rugbuiger ligt, maar wanneer je op de juiste manier voor deze spier zorgt, dan helpt dat veel pijn te vermijden en te verlichten.


Het eerste gegeven is dat de spier één van de diepst gelegen spieren in ons lichaam is. Het zorgt er vooral voor dat we stabiel zijn. We nemen deze spier niet waar, maar eigenlijk merken we allemaal dat die spier er is wanneer we gedurende lange tijd zitten, lage rugpijn of heuppijn hebben of wanneer we pijnscheuten voelen tussen de tussenwervelschijven. De psoas major bevindt zich precies in de meeste intieme zone van het lichaam. Het is verbonden met het middenrif en de bekkenbodem en opgesplitst in twee delen: een diepliggend deel, dat van de eerste tot de vijfde lumbale wervel gaat en een deel dat oppervlakkiger ligt, in de lumbale wervels van de borstkas. Deze spier helpt ons niet alleen om de wervelkolom stabiel te houden, maar hij is ook erg belangrijk voor een goede 'hechting' van de organen in de buik. Dankzij deze spieren dat we kunnen fietsen, liggen, rechtop staan, dansen, uitrekken, door de knieën buigen en nog veel meer van dit soort dagelijkse bewegingen maken. Deze spieren, ook wel heupflexoren, zijn de grootste en de sterkste van allemaal.


Het tweede aspect is wat ik erg interessant vind, is dat de psoas major vooral bekend staat als de 'Spier van de Ziel', omdat deze veel te maken heeft met onze emotionele wereld. Het speelt een rol in het proces waarbij spanning wordt vrijgelaten en stress en angsten meer gekanaliseerd worden.

Als boodschapper voor het centrale zenuwstelsel is de spier verbonden met het middenrif door middel van bindweefsel of fascia, waardoor we veel emoties intensief in de maag voelen (soms ook de 'tweede hersenen' genoemd). Dat betekent dat de 'Spier van de Ziel' heel vaak betrokken is bij basisfactoren zoals ademen, angstreflexen, stress en bezorgdheid.


Wanneer we een jachtig leven leiden, worden er grote hoeveelheden cortisol en adrenaline vrijgemaakt in het bloed. Dit zal ervoor zorgen dat de psoas major zich aanspant. Dit bereidt ons voor om te vluchten. Deze vluchtreactie heeft als doel te ontsnappen aan de dingen die de hersenen interpreteren als schadelijk en gevaarlijk.

Als we gedurende meerdere weken of maanden in deze staat van grote angst of stress verkeren, dan zal deze spier uiteindelijk verharden. De verharding van de psoas major heeft een aantal gevolgen, zoals rugpijn, ischias, verteringsproblemen en andere medische aandoeningen die we allemaal kennen. Soms krijgen vrouwen zelfs pijnlijkere menstruaties. De weerstand en veerkracht van deze spier wordt beïnvloed door negatieve emoties die gedurende een lange tijd blijven voortduren. Een zittend leven en of een slechte houding hebben ook effect op deze spier.


Hoe kunnen we zorg dragen voor onze 'Spier van de Ziel'?

Elke rekoefening waarin de lies en de taille betrokken zijn, zal ervoor zorgen dat de spanning uit deze fantastische spier wegvloeit. Een 'bevrijde' psoas zal helpen om onze spieren te versterken, de benen lichter en de heupen leniger en beweeglijker te maken. Het zou ideaal zijn om minstens elke dag wat rekoefeningen uit te voeren. Tegelijkertijd verbeter je ook de werking van de organen in de buik en zorg je voor je ademhaling, je vertering en je hart.


Nieuwsgierig naar wat voor soort rekoefeningen je zou kunnen doen? Er zijn een hoop filmpjes te vinden op YouTube. In het volgende filmpje is m.i. een simpel en goede oefening te vinden.


135 keer bekeken

© 2018-2019 Human Reset Retreat